Wednesday, March 07, 2012

the calling

"Sesungguhnya kami kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami dikembalikan"
(Surah Al-Baqarah: 155-157)


I was about to send Faten home to Kepong when I got the message that our colleague had passed away because of fever. I was stunned as I knew the person, even though we teach different subjects and being in different departments, but we work together in the same working environment and I knew her quite well as we were posted in this college on the same year. Her passing was really a startling news as at the first place, she was not well because of fever. Who could imagine fever can turn out to be something detrimental? And she was only 33.

Sesungguhnya maut itu datang tanpa mengira usia dan masa. Sedetik hati terasa sayu dan bertanya sendiri pada diri, bagaimana dengan aku? Bersediakah aku menemui Penciptaku, sedangkan aku sendiri sentiasa terawang-awang dalam dosa. Cukupkah lagi masa untuk aku memohon maaf dan membersihkan hati dan diri sebelum menemui Dia? Kadang kadang diri ni terlalu ralit, terlalu merasakan yang masa itu masih panjang sedangkan tiada due date or timetable waktu ajal memanggil. Bagaimana keadaan aku waktu menemui Penciptaku? Dalam azab atau redha? Sempatkah aku memohon maaf dan minta dihalalkan makan dan minumku dari mama dan abah? Bagaimana kalau ditakdirkan nyawa aku dicabut dalam keadaan yang aku sendiri tak sanggup? Nauzubillah..


untuk seorang sahabat, Al-Fatihah..

No comments:

the other ramblers

Blog Archive

About Me

My photo
just a normal average jane who loves to sleep n write whatever comes across her mind.

of the gibberish ramblings and the thoughtless thought